Simba Invest, cel mai mare distribuitor din zona Moldovei și unul dintre primii cinci la nivel național, este un susținător declarat al retailului independent, mai bine de 80% din vânzări fiind generate de acest canal. Susținerea comerțului tradițional rămâne o prioritate și pentru viitor, în ciuda provocărilor din piață, spune Cătălin Tarcău, Director Operațiuni Simba Invest.
Ultimii doi ani au venit cu provocări multiple pentru piața de retail și FMCG. Cum apreciați evoluția pieței locale de distribuție în această perioadă?
Din păcate, după atâția ani, în România nu există legislație referitoare la distribuție sau distribuitori. Suntem încadrați când en grossiști, când transportatori, ambele categorii fiind diferite de specificul activității noastre, deși avem câte puțin din amândouă. Piața de distribuție este în concordanță cu comportamentul consumatorului. Marea majoritate a consumatorilor din retail au migrat către marile lanțuri internaționale, iar pandemia a făcut să explodeze comerțul online, precum și livrările direct la domiciliu.
Cum ați descrie relația de anul acesta cu ceilalți jucători din piața de FMCG? Ați întâmpinat probleme pe vreun segment al lanțului logistic?
Ne uităm destul de puțin la ceilalți, focusul nostru fiind pe menținerea principiilor care ne-au adus succesul în cei peste 25 ani de activitate, respectiv calitate, seriozitate și consecvență în prestarea serviciilor, un portofoliu de produse adaptat în permanență cerințelor consumatorilor și operativitate în luarea deciziilor, fie că vorbim de contracararea unor aspecte generatoare de costuri nejustificate, fie negocierea și preluarea anumitor afaceri. Activitatea Simba Invest se desfășoară în proporție de peste 85% cu resurse proprii și în acest context apelăm destul de puțin la terți.
Care sunt zonele pe care le vizați, cu precădere, atunci când setați bugetul de investiții?
Parcul auto a fost pentru noi prioritatea numărul 1. Securitatea în trafic, siguranța șoferilor, rentabilitatea transportului, dar și imaginea companiei sunt aspecte care ne preocupă de mulți ani. Facem permanent investiții în flotă, fie că vorbim de mașinile forței de vânzări, fie de cele de distribuție. O altă zonă importantă este depozitarea. Încercăm să asigurăm în cele 17 depozite ale noastre spații generoase, aerisite, utilate corespunzător. Sperăm ca la 1 octombrie să „tăiem panglica” noului depozit de peste 6.000 mp din Bacău, precum și a sediului administrativ.
Cum a evoluat cifra de afaceri în ultimul an și ce așteptări aveți pentru 2022?
Până acum, Simba Invest și-a menținut trendul ascendent în ceea ce privește cifra de afaceri, fiind mulțumiți și din punct de vedere al volumelor. Am încheiat 2021 cu o cifră de afaceri de peste 574 de milioane de lei, în creștere cu 15% față de anul precedent și clar și în 2022 vom avea o cifră de afaceri mai mare, dar, din păcate, generată preponderent de creșterea prețurilor, nu de volume.
Care a fost, în ultimele 12 luni, distribuția veniturilor raportat la diviziile prin care operați?
De mai bine de 10 ani am construit divizii de sine stătătoare, cu portofolii de produse complementare. În momentul de față avem trei divizii de produse alimentare, una de băuturi și una de produse non-food, coordonate de directori de vânzări dedicați și constituite ca centre de profit. Indiferent de problemele care au fost, cu referire la pandemie și războiul din Ucraina, vânzările celor cinci divizii au rămas constante, fluctuând doar anumite game de produse.
Ce planuri aveți în ceea ce privește extinderea portofoliului? Ce categorii sunt vizate în acest sens?
Suntem permanent receptivi la mișcările din piața pe care activăm și acționăm în consecință atunci când considerăm că există o oportunitate de business. De exemplu, doar în acest an, ne-am extins distribuția teritorială a uneia dintre divizii, cu o parte din partenerii mai vechi, și am semnat deja două contracte noi pentru consolidarea și acoperirea costurilor pe respectiva divizie. Pe o altă divizie ne vom dubla practic activitatea prin creșterea portofoliului de produse a unui partener, în momentul de față noi fiind la capitolul identificare de spații pentru creșterea capacității de depozitare, achiziția de mașini pentru forța de vânzări și distribuție (peste 60 de mașini) și angajarea de personal de vânzări și logistic. Stabilitatea financiară, seriozitatea, dialogul direct și deschis, precum și experiența managerială ne ajută să purtăm un dialog corect cu partenerii tradiționali, dar și cu cei potențiali.
În ce măsură vă afectează conflictul din Ucraina și ce măsuri ați implementat pentru a reduce impactul acesteia?
Impactul este atât unul emoțional, cât și unul de business, nu direct, pentru că nu avem niciun fel de relație comercială cu ei, ci indirect, atât pe anumite categorii de produse ale partenerilor noștri care se produceau în Ucraina sau Rusia, dar mai ales prin contextul care a generat scumpiri succesive ale produselor si serviciilor.
Ce alte provocări există astăzi pe zona de distribuție/logistică și cum le gestionați?
În ultimii ani, pe fondul contractării segmentului retail, dar și a altor factori externi, focusul nostru a fost determinant pe maximizarea anumitor produse sau a anumitor canale, precum și pe maximizarea logisticii, a portofoliului unei divizii sau a unui agent, a diminuării rutelor neperformante sau a clienților rău-platnici sau cu risc mare de încasare. Permanent avem provocări, dar important e să urmarești succesul și să acorzi atenția cuvenită eșecului.
Cum apreciați impactul tot mai mare al canalului e-commerce asupra sectorului logistic din piața locală?
Canalul e-commerce e un canal în plină ascensiune și în care suntem și noi prezenți. Avem tot timpul provocări generate de lipsa de personal, dificultăți în aprovizionare, creșterea concurenței pe toate palierele (online, livrări la domiciliu, rețele internaționale etc) și cel mai important, scăderea puterii de cumpărare. Dar noi am fost mereu optimiști, ne bazăm pe noi, pe potențialul și pe resursele noastre, ne facem temele, lucrăm mult la calitatea serviciilor fără a neglija cantitatea și acționăm împreună cu furnizorii și clienții noștri sub sloganul «Respect și Prietenie», un concept lansat de noi acum circa 10 ani. La Simba Invest „viitorul sună bine”, iar acest lucru este cu atât mai adevărat cu cât valorile companiei noastre sunt bazate pe respectul reciproc și dezvoltarea abilităților, asigurarea reciprocă a succesului, dedicarea în domeniul dezvoltării durabile a poziției de lider, inovație și efort continuu.
Ce rol joacă pentru Simba Invest retailul independent și cum arată strategia pentru acest canal?
Susținem comerțul tradițional mai ales prin seriozitatea forței de vânzări – ca vizite, ca toleranță față de anumite aspecte privind plățile, ca suplimentare a bugetelor de lucru dacă este cazul. Ne adaptăm și suntem în permanentă monitorizare a cererilor, încercăm să avem un parteneriat cu aceștia și mai bine de 80% din vânzările noastre provin din parteneriatele cu retailerii independenți. E un contex dificil atât pentru noi ca distribuitori, cât și pentru cei din comerțul tradițional și încercăm să găsim soluții pentru a ne menține și pentru a fi alături de consumatori. Dezvoltarea comerțului tradițional este un beneficiu pentru toată lumea.